<لاوروف: هیچ توافق مخفیانه‌ای علیه سوریه نخواهیم داشت
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 1107
نویسنده : کامران وزیری

لاوروف با بیان این که مسکو نسبت به اوضاع اتباع روسی در سوریه احساس نگرانی می‌کند، گفت: حمله به سوریه اقدامات تروریستی در منطقه را تشدید می‌کند.

وی تصریح کرد: مسئله مهم این است که بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل خواهان بازگشت کارشناسان سازمان ملل به سوریه شود.

وزیر خارجه روسیه با بیان این که مسکو قانع شده است که راه‌حل‌های سیاسی برای بحران سوریه وجود دارد، اعلام کرد: ولید معلم به ما اطلاع داد که دمشق آماده مشارکت در ژنو 2 است.

وی تصریح کرد: ائتلاف ملی مخالفان سوریه هم‌چنان با مشارکت در ژنو 2 مخالف است و ما در تلاش هستیم تا آن‌ها را برای مشارکت در این نشست قانع کنیم.

لاوروف گفت: ما راه‌های حمایت از راه کار سیاسی را مورد بررسی قرار دادیم و عدم برگزاری نشست ژنو 2 به دلیل روسیه یا سوریه نیست.

وی تاکید کرد: روسیه درصدد است تا از مخالفان سوری بخواهد تا بدون پیش‌ شرط با حضور در نشست ژنو موافقت کنند.

وزیر خارجه روسیه با بیان این که هیچ جایگزینی برای راه‌کار سیاسی در سوریه وجود ندارد، افزود: ما به فعالیت خود برای اجرای طرح مشترک روسیه و آمریکا ادامه می‌دهیم.

لاوروف خاطرنشان کرد: حل و فصل اوضاع انسانی بدون حل و فصل مسائل سیاسی ممکن نیست. ما از آمریکایی‌ها می‌خواهیم تا بر راه حل‌های سیاسی متمرکز شوند، نه آن که خود را برای سناریوی جنگ آماده کنند.

 لاوروف ادامه داد: ما معتقدیم مذاکرات بین گروه‌های مختلف سوری باید هرچه سریعتر آغاز شود و جایگزینی برای مذاکرات سیاسی جهت پایان بحران سوریه وجود ندارد.

 وی ادامه داد: ما با دولت سوریه توافق کردیم که محققان سازمان ملل بار دیگر به سوریه باز گردند تا کار نیمه تمام خود را تکمیل کنند.

 وزیرخارجه روسیه ادامه داد: ادله زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد مخالفان از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند و تحقیقات سازمان ملل از جمله گزارشی که "کارلا دل پونته" صادر کرد، نشان دهنده اقدامات فجیع از سوی مخالفان است.

 وی ادامه داد: علاوه بر این بسیاری از اقدامات ضد بشری مخالفان در اینترنت و تصاویر ویدئویی به تصویر کشیده شده و ما ادله زیادی داریم که نشان دهنده انجام چنین اقداماتی توسط مخالفان است.

 لاوروف در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر توافق احتمالی آمریکا و روسیه برای پایان دادن به بحران سوریه گفت: ما هیچ گونه توافق مخفیانه‌ای به دور از چشم ملت سوریه نداشته و در آینده نیز نخواهیم داشت.

 ولید معلم نیز اعلام کرد: در ابتدا باید این سوال را بپرسیم که آیا بهانه‌های آمریکا برای آغاز حمله همان مساله سلاح‌های شیمیایی است یا مساله دیگری مطرح است؟ اگر ‌آنها در بهانه‌هایشان صادق هستند و راست می‌گویند باید بگویم که تلاش‌های دیپلماتیک همچنان برای حل بحران سوریه ادامه دارد و ما به همکاری‌مان با روسیه ادامه خواهیم داد و این همکاری به طور کامل خواهد بود و مانع این بهانه‌تراشی‌ها خواهیم شد اما اگر هدف حمله به سوریه که ما احتمال آن را می‌دهیم ضربه زدن به توانمندی ارتش سوریه به نفع منافع رهبران جبهه النصره، دولت اسلامی عراق و گردان احرار و دیگر گروه‌های تروریستی است، این مساله دیگری است. به هر حال ما برای ممانعت از هرگونه حمله به همکاری با شرکایمان ادامه خواهیم داد.

 وزیر امور خارجه سوریه گفت: منافع واقعی آمریکا از این حمله چیست؟ در حالی که منطقه بر روی یک بشکه باروت قرار گرفته است و این حق ماست که سوال کنیم اوباما چطور به یاری گروه‌های تروریستی می‌پردازد که مرکز تجارت جهانی را در 11 سپتامبر منفجر کردند. ما این سوال را می‌پرسیم که آیا آمریکا از وقایع افغانستان و عراق درس نگرفته است؟ آیا اوضاع در این کشورها مطابق میل آمریکاست؟

 معلم گفت: آمریکا می‌خواهد از سوریه پایگاهی برای القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی برای تهدید کشورهای همجوار بسازد و دقیقا همان بهانه‌تراشی‌هایی را که برای جنگ عراق داشت، اکنون نیز دارد.

 وزیر امور خارجه سوریه در ادامه تاکید کرد: باید از ملت آمریکا به دلیل آگاهی و هوشیاری‌شان نسبت به پیامدهای جنگ و نیز از پاپ فرانسیس به دلیل برگزاری مراسم دعا جهت برقراری صلح و نیز ملت‌های اروپایی که مخالفت خود را با جنگ اعلام کردند، تشکر کنم. به هر حال حمایت واشنگتن از القاعده در سوریه قابل درک نیست و ما مفهوم آن را نمی‌دانیم. اوباما اگر به دنبال دموکراسی است و ادعای آن را دارد باید به حرف اکثر مردم کشورش گوش کند.

 وی خاطرنشان کرد: در مقابل موضع اوباما ما شاهد موضع ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هستیم که در جهت توقف حمله احتمالی تلاش می‌کند و تاریخ به ما آموخته است که رئیس‌جمهوری که برای ایجاد صلح تلاش می‌کند قوی‌تر از رئیس‌جمهوری است که برای جنگ تلاش می‌کند. تاریخ به ما آموخته است تمام جنگ‌هایی که تاکنون رخ داده اولین قربانیانش زنان و کودکان هستند.

 ولید المعلم گفت: دمشق توافق کرده که بدون هیچ پیش شرطی در مذاکرات ژنو 2 شرکت کند و با گروه‌هایی که به حل و فصل سیاسی بحران سوریه ایمان دارند، مذاکره کند.

وی گفت: دمشق خواهان حل و فصل سیاسی است و به این امر اعتقاد دارد اما اگر حمله‌ای به سوریه صورت بگیرد یقینا مواضع ما نیز چیز دیگری خواهد بود.

 وزیر خارجه سوریه ادامه داد: بیش از 400 نامه به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل فرستادیم و در آنها ادله خود را برای نشان دادن اینکه تروریست‌ها اقدامات ضد بشری در سوریه انجام می‌دهند را مطرح کردیم. اما در واقع نیازی به ثابت کردن این امر نیست چرا که خود تروریست‌ها از اقداماتشان فیلم می‌گیرند و به آن افتخار می‌کنند!

 معلم ادامه داد: ما از محققان سازمان ملل خواستیم سه نقطه دیگر در سوریه را برای انجام تحقیقات بازدید کنند اما متاسفانه آنها قبل از انجام این کار خاک سوریه را ترک کردند و دمشق منتظر بازگشت آنهاست.


دشمن عقل امام علی علیه السلام : اَلْهَوى عَدُوُّ الْعَقْلِ؛ هواى نفس، دشمن خرد است. شرح غرر: ج1، ص68



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: